Kom godt i gang
Hvordan kommer du bedst i gang med at samle spisesvampe?

Du kan altid tage en tur i skoven, kigge dig omkring og på egen hånd samle svampe.
Men hvilke svampe kan spises, og hvilke kan ikke, og hvordan finder du ud af, om en svamp er giftig?
Det kan være svært at finde ud af, særligt hvis du aldrig har samlet svampe før, for mange svampe ligner hinanden.

Hvad kræver det at komme i gang?

En god svampebog
Vil du samle på egen hånd, anbefaler vi at du anskaffer dig en svampebog henvendt til begyndere.
Vi anbefaler bogen "Svampe - du kan spise" som er en god begynderbog, der på en let og forståelig måde beskriver forskellige spisesvampe, og hvad du skal være opmærksom på, når du samler svampe.

Med en svampebog er det vigtigt, at det er en ny og opdateret udgave, du anskaffer dig. I en ældre svampebog kan en svamp stå som spiselig, men på baggrund af ny viden, kan den i en opdateret svampebog stå som ikke spiselig eller direkte giftig.

En kurv
Det er bedst, at dine svampe ikke bliver mast, når du samler dem.
Derfor er det en god idé at medbringe en kurv af en art, som du kan samle svampene i. Det er f.eks. ikke godt at putte dine svampe i en plasticpose, for så bliver de både mast sammen og får heller ikke frisk luft, mens du samler dine svampe.

Stacks Image 21

Foto: Erik Gaarmann

En kniv
En kniv er god at have med, og har den en lille børste i enden er det ekstra godt, men mindre kan sagtens gøre det.
En lille urtekniv fra køkkenet kan fint bruges, og har du en lille børste eller pensel, du kan tage med, kan du bruge den til at børste det værste jord af svampene, inden du putter dem i kurven.

Tag med på tur
Selv om der findes mange gode håndbøger og hjemmesider, er den bedste måde at komme i gang på at tage med på tur med en svampekyndig. Er du ikke medlem af svampeforeningen, er du altid velkommen til at komme med på en prøvetur eller to inden indmeldelse. Du kan også melde dig på et begynderkursus, som består af 4 guidede svampeture og 4 kursusaftener.